Egypt – krajina trhových divov

Autor: Matúš Pošvanc | 21.4.2005 o 12:40 | Karma článku: 5,65 | Prečítané:  1967x

Nedávno som sa vrátil z dovolenky z Egyptu. Okrem tepla, uslintaných arabov, ktorí sa neustále obzerali za mojou priateľkou a vykrikovali po mne „you are lucky man“, to bol pre mňa určitým spôsobom zážitok. Jednak z pohľadu služieb cestovnej kancelárie MEDINA, s ktorej som bol dosť sklamaný a jednak z toho čo v Egypte znamená TRH.

Začnem tou MEDINOU, ktorú, poviem rovno, nikomu neodporúčam. Jednak nás oblafli o jednu noc, ktorú sme mali zaplatenú a mali sme byť v hoteli a ktorú sme namiesto toho strávili v lietadle a na letisku, druhou vecou bol hotel Sultan Beach, ktorý má vraj 4 * ale to ani zďaleka nebola štvor-hviezda. Prosím naozaj tam nechoďte a naozaj tá MEDINA nie je nič moc.

Čo bolo však fascinujúce bol trh. Tam som si opäť uvedomil význam ceny a význam trhu. Cena je v Egypte to, na čom sa obe strany dohodnú a s čím sú spokojné. Rozdiel medzi tým, čo ste zaplatili v prvý deň a nasledujúce dni bolo asi 5 – 10 egyptských libier, ktoré budem ďalej v texte nazývať „chechtáky,“ a ktoré mali hodnotu cca 1 chechták 5,-SK. Informačná asymetria trvala asi jeden deň. To znamená, že v princípe ste potrebovali jeden deň na to, aby ste zistili najnižšiu cenu a posúdili poskytovanú kvalitu. Najprv ste sa síce pár krát popálili, ale potom ste jasne vedeli čo čo stojí a v akej kvalite sa to dá zohnať. Na to ste samozrejme nepotrebovali úrady, ktoré by vám povedali, aké sú ceny, nepotrebovali ste žiadne komisie, regulatívy kvality a ja neviem čím všetkým sa dnes živí horda nepotrebných úradníkov na ministerstvách, či iných verejných úradoch. Stačil vám trh, na ktorom bolo viacero poskytovateľov daných služieb, či tovarov. Zaujímavé bolo, že ste v princípe nepotrebovali ani pravidlá na cestách. Autá tam jazdili naozaj divoko, ale relatívne bezpečne. Aspoň teda čo si o tom myslia Egypťania. Zaujímavé je to, že si museli dávať omnoho viac pozor a naozaj nejakú zásadnú haváriu som nevidel. Sprievodcovia, keď som sa ich pýtal, rovnako nehovorili o nejakých zásadných dopravných nehodách a to dokonca ani v Káhire, kde v trojprúdovej ceste stálo vedľa seba i sedem áut.

Čo ma však fascinovalo najviac bola osobná preprava v Hurgade. Tam malé dvanásť-miestné taxíky prevalcovali totálne verejnú dotovanú dopravu, ktorú nikto nevyužíval, pretože bola príliš drahá a nechodila pravidelne. Cenu v takomto taxíku pre dve osoby ste vedeli zjednať v niektorých prípadoch na ½ chechtáku (2,5 Sk) na trasu cca 12 km taxíkom, v ktorom ste sedeli a doviezli vás až priamo pred váš hotel. Frekvancia týchto taxíkov bola v hlavných časoch – večerných, boli ste predsa len v turistickej oblasti, asi 5 – 30 sekundová, inými slovami vám stále išiel nejaký "spoj." A ak by sme neboli na dovolenke a nechceli sme sa i prejsť, tak by sme sa len vozili. Fungovať, to fungovalo tak, že ste šli pri ceste a neusále vám ponúkali odvoz (jeden riadil druhý kasíroval), pričom vás odviezli presne pred hotel. Prvý krát keď som nasadol nás síce mladý arab oblafol (vysadil nás v strede cesty a tvrdil nám, že sme na mieste v centre Hurgady), ale potom sme už vedeli kde je naozaj centrum a kam treba ísť a už sa nám nič také nestalo. Čo sa týka ceny, najprv sme za dve osoby zaplatili asi 10 chechtákov (50 Sk) na tých asi 12 km cesty, no potom sme už vedeli zjednať aj na 1/2 chechtáku, samozrejme ste museli mať ďalších cestujúcich v taxíku. Ak tam neboli dalo sa ísť na 6 – 10 chechtákov. Ak by naozaj prerobili, tak by vás sami odmietli, čo sa nám tiež párkrát stalo, ale asi za 30 sek. išiel ďalší. Jednoducho skvelé. Ešte pár údajov, počet obyvateľov mala Hurgada nejakých 20 000 a turistov tam bolo plus mínus 100 000 týždenne. Čiže nie žiaden extrémne relevantný a veľký trh. A aj tak zarábali, inak by to predsa nerobili. V prepočte ak by takéto niečo fungovalo u nás, tak by to stálo pri započítaní spotrebných daní za benzín, ktorý je tam kvôli tomu lacnejší, asi tak 12 km jazdy v meste plus mínus 8 – 10 Sk od počtu cestujúcich v taxíku, pričom kvalita cestovania bola zároveň iná – odviezli vás presne kam potrebujete a sedeli ste, pričom bola veľmi značná frekvencia spojov.

Verím v trhové riešenia a v Egypte sa mi to potvrdilo i v takej oblasti akou je doprava. Nech mi nikto nehovorí, že sa to nedá. Jednoducho nezmysel. Videl som to! Okrem dovolenky som rád, že som to videl. Naozaj odporúčam.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.


Už ste čítali?