Kultúru ohrozuje nezáujem

Autor: Matúš Pošvanc | 23.6.2005 o 14:18 | Karma článku: 4,06 | Prečítané:  1506x

Práve takýto je názov článku, ktorý vyšiel vo včerajších Hospodárskych novinách ako reakcia pána Michala Moravčíka, sochára ako reakciu na niektoré moje názory v Hospodárskych novinách, ktoré komentovali čo s kultúrou na Slovensku. Originál článku pána Moravčíka nájdete na sltránkach Hospodárskych novín zo dňa 22.6.2005 alebo tu. Autor však uviedol niekoľko rozporuplných názorov, ktoré by som rád okomentoval.

V prvom rade pán Moravčík polemizuje s mojím názorom, že na Slovensku existuje viacero súkromných galérií, de sa stretáva kultúrna obec, čo vyznieva akoby neexesotvala priam žiadna. Sám autor v článku pomenoval hneď 8 inštitúcií a ja pridávam ešte Galéria Žltý dom, Art galéria, Galéria Miro (Praha). Sú to všetko menšie inštitúcie, kde sa stretáva umelecká obec s mecenášmi i s tými, ktorí majú záujem o kúpu umenia. Zároveň je jasné, že to nie sú molochy. Skôr by som povedal efektívne využívané priestory.
To, že sa pánovi Morvačíkovi nepáči ich dramatrugia, neznamená, že neexistujú a že nie je o ich služby záujem. Hodnotenie dramaturgie týchto inštitúcií je zároveň veľmi subjektívnou záležitosťou a čo sa páči jednému, to sa nemusí páčiť druhému. Skôr by sme sa mali pýtať prečo stále existujú rôzne štátne molochy, ktoré súkromný sektor z tejto oblasti značne vytláčajú, pretože majú dominantné postavenie zabezpečované z daní daňovýh poplatníkov.
Pán Moravčík ďalej uvádza moju hrubú neznalosť pomerov. Musím povedať, že nie som a nikdy nebudem historik umenia a naozaj sa umeniu ako takému nerozumiem. Čo som však vo svojom názore chcel zdôrazniť je to, že je neodpustiteľné, aby sa dane daňových poplatníkov míňali na inštitúcie, ktoré majú na jednej strane monopolné postavenie v danej oblasti, na strane druhej sa z nich asi málokto nasýti. Samozrejme okrem niektorých umelcov, ktorým všetci platíme ich živobytie.
Preto je dôležité zaoberať sa efektivitou takýchto inštitúcií ako je nar. Národná Galériaa a určite premýšľať, či neexistujú efektívnejšie metódy podpory kultúry a jej plurality. Podľa môjho názoru je nevyhnutné v prvom rade zrovnoprávniť všetky inštitúcie na trhu. Neviem a nenachádzam jediný logický a relevantný argument prečo by mala mať nejaká galéria lepšie postavenie ako iná a toto postavenia zároveň garantované z daní daňových poplatníkov. A mnoho z nich je na tom naozaj po sociálnej stránke zle, pričom ich letargiu naďalej prehlbuje štát a jeho vysoké zdanenie, či odvodové zaťaženie, ktoré im znemožňuje zamestnanať sa, pracovať a mať sa lepšie. Možno i preto, lebo sa podporujú divné veci.

M.P.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.


Už ste čítali?